Παρασκευή 3 Φεβρουαρίου 2012

Δέκα αλλαγές για εισαγωγή στα ΑΕΙ Πέμπτη 2 Φεβρουαρίου 2012 Πανελλαδικές εξετάσεις σε όλες τις τάξεις του Λυκείου σε λιγότερα μαθήματα, καθοριστικό ρόλο των ΑΕΙ στον ορισμό των μαθημάτων και της βαρύτητάς τους, οργάνωση τράπεζας θεμάτων, ελεύθερη πρόσβαση σε ΑΕΙ χαμηλής ζήτησης περιλαμβάνει η συναινετική πρόταση της διακομματικής επιτροπής για το νέο σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ. Ουσιαστικά, η πρόταση είναι συγκερασμός του πορίσματος της επιτροπής του πρώην προέδρου του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΠΔΕ) κ. Γεωργίου Μπαμπινιώτη (οι εργασίες άρχισαν επί υπουργίας Αρη Σπηλιωτόπουλου) και της δομής του Νέου Λυκείου, που διαμορφώθηκε από τη νυν ηγεσία του υπουργείου. Τις εξετάσεις θα οργανώνει ανεξάρτητος οργανισμός. Υποστήριξη από ΟΟΣΑ Μάλιστα, η υπουργός κ. Αννα Διαμαντοπούλου είχε επαφή με τον επικεφαλής της Task Force κ. Χορστ Ράιχενμπαχ, ώστε να υπάρξει υποστήριξη από τον ΟΟΣΑ σε θέματα όπως η αξιολόγηση του συστήματος εξετάσεων, η τυχόν πιλοτική εφαρμογή κάποιων σχεδίων. «Ο στόχος της συναίνεσης είναι να έχουμε σχεδιασμό σε βάθος χρόνου. Τα επόμενα χρόνια τα βήματα θα γίνονται πάνω σε συμφωνημένο σχέδιο, ανεξαρτήτως των κυβερνητικών αλλαγών» ανέφερε χθες στην «Κ» η κ. Διαμαντοπούλου. Το νέο σύστημα θα εφαρμοστεί πλήρως το 2014-2015 για τους μαθητές της νυν Γ΄ Γυμνασίου. Μεταβατικό σύστημα, με 4 μαθήματα, θα εφαρμοστεί το 2013-2014 για τους μαθητές της νυν Α΄ Λυκείου. Η πρόταση που ετέθη σε διαβούλευση, προβλέπει τις ακόλουθες 10 βασικές αλλαγές: - Στη Γ΄ Λυκείου τα μαθήματα θα ολοκληρώνονται τέλη Μαΐου. Στις αρχές Ιουνίου οι μαθητές θα εξετάζονται πανελλαδικά σε έξι μαθήματα, πλην της Γυμναστικής και της Ερευνητικής Εργασίας. - Οι εξετάσεις θα είναι διπλές. Στους μαθητές θα δίνονται δύο ομάδες ερωτήσεων. Οσοι θέλουν μόνο απολυτήριο θα απαντούν υποχρεωτικά στην πρώτη. Ο βαθμός του απολυτηρίου θα προκύπτει από τη βαθμολογία στις εξετάσεις και τον προφορικό. Οσοι επιθυμούν να εισαχθούν σε ΑΕΙ θα απαντούν και στη δεύτερη ομάδα σε 3 έως 5 (αντί των 6 σήμερα) μαθήματα, που έχουν καθοριστεί από τα ΑΕΙ της επιλογής τους. Μεταξύ των δύο εξετάσεων θα μεσολαβεί διάλειμμα (το πολύ μιας ώρας). Υποχρεωτική είναι η εξέταση στη Νεοελληνική Γλώσσα. - Η εξεταστέα ύλη θα καθορίζεται θεματικά και όχι όπως τώρα με βάση τις σελίδες του βιβλίου. - Τα θέματα θα είναι σταθμισμένης δυσκολίας και θα επιλέγονται από τράπεζα θεμάτων. Πιθανότατα να υπάρξουν ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. - Ο βαθμός από τη δεύτερη εξέταση και ο βαθμός του απολυτηρίου θα καθορίζουν την εισαγωγή στα ΑΕΙ. - Οι απόφοιτοι μπορούν να εισάγονται χωρίς εξετάσεις σε Τμήματα, με ζήτηση μικρότερη από τον αριθμό θέσεων. Τα Τμήματα μπορούν να ορίσουν βαθμό απολυτηρίου ως κατώτατο όριο εισαγωγής. - Οι υποψήφιοι θα υποβάλλουν οριστικό μηχανογραφικό τον Ιούνιο και προσωρινό τον Φεβρουάριο, ώστε με βάση τις δηλώσεις τους να προσδιοριστούν τα Τμήματα χαμηλής ζήτησης. - Σε όλες τις τάξεις θα διεξάγονται ενδοσχολικές εξετάσεις με κοινά θέματα και καλυμμένα τα ονόματα των μαθητών. - Θεσμοθετείται Ανεξάρτητος Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων, που θα οργανώσει την τράπεζα θεμάτων, θα προσδιορίζει την ύλη, και θα επιλέγει βαθμολογητές. - Τέλος, για τους μαθητές της σημερινής Α΄ Λυκείου, στη Γ΄ Λυκείου, το 2013-14, η επίδοση στην πρώτη ομάδα θεμάτων θα ληφθεί υπόψη, θα εξετασθούν σε δύο ομάδες θεμάτων (όπως ορίζει το νέο σύστημα), αλλά για την εισαγωγή στα ΑΕΙ θα εξετασθούν σε 4 μαθήματα, που θα καθοριστούν από τα ΑΕΙ μέχρι το τέλος Μαΐου. Επίσης, θα μπορούν να εισαχθούν χωρίς εξετάσεις στα Τμήματα χαμηλής ζήτησης. «Σημαντικό ότι πηγαίνουμε σε μια μορφή αυτόνομου λυκείου» «Επιτελέσθη σοβαρή δουλειά με συνεργασία τριών κομμάτων και ύστερα από δημιουργική εξέταση θεμάτων από ανθρώπους που γνωρίζουν την εκπαίδευση», ανέφερε στην «Κ» ο πανεπιστημιακός, πρώην πρόεδρος του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης κ. Γ. Μπαμπινιώτης. «Θεωρώ πολύ σημαντικό ότι πηγαίνουμε σε μια μορφή αυτόνομου λυκείου, ότι για πρώτη φορά θα ερωτηθούν τα ΑΕΙ για τα εξεταζόμενα μαθήματα και ότι τη διοργάνωση των εξετάσεων θα αναλάβει ένας εθνικός οργανισμός, με αντικειμενικά αλλά και με καθαρώς επιστημονικά κριτήρια (π.χ. τράπεζα θεμάτων, διαβαθμισμένης δυσκολίας θέματα)», συμπλήρωσε. Αντίθετα, αρνητική ήταν η αντίδραση του γ.γ. της ΟΛΜΕ κ. Θέμη Κοτσυφάκη, που τόνισε στην «Κ» ότι «σε όλες τις τάξεις το λύκειο γεμίζει με εξετάσεις πανελλαδικού χαρακτήρα. Οι εξεταστικοί φραγμοί γίνονται ισχυρότεροι, με αποτέλεσμα την αύξηση της μαθητικής διαρροής, της παραπαιδείας κι την προσήλωση στο εξεταστικώς χρήσιμο».