Τρίτη 22 Μαΐου 2012

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2012 Γ ΓΕΛ


ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Γ ΓΕΛ
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Α. ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η συγγραφέας αναφέρεται στην αρχαιοελληνική τέχνη και τη διαχρονική αξία της,
μια τέχνη με οικονομικά μηνύματα που μετουσιώνει την ύλη σε πνευματικές αξίες,
πανανθρώπινες και θεόπνευστες.  Έτσι το αρχαίο πνεύμα μεταφέρει τις αξίες της
κοινωνικότητας, της συνεργασίας και της αλληλεγγύης στην πόλη που διέπεται από
τις αρχές της δημοκρατίας,  αρχές που συμβολίζουν τα αρχαία αγάλματα.  Η
απομάκρυνση του ανθρώπου από τη φύση και η κοινωνικοποίηση που εκφράζεται
από την αρχαιοελληνική τέχνη που διδάσκει μέσα από τα αγάλματα, μαθήματα ζωής.
Η τέχνη, λοιπόν, φέρει κοντά τον άνθρωπο με το θείο και το τέλειο και για αυτό θα
είναι πάντα διαχρονική και θα εμπνέει πνευματικές αρχές και αξίες.
106 λέξεις

Β1 
Τα μηνύματα της αρχαιοελληνικής τέχνης είναι πάντα επίκαιρα και διαχρονικά.  Η
τέχνη των αρχαίων μνημείων με τις βασικές αρχές και αξίες που τη διαποτίζουν, όπως
το ιδεώδες της δημοκρατίας, λειτουργεί ως έμπνευση για το σύγχρονο άνθρωπο. Τον
βοηθάει να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες και τις ζοφερές καταστάσεις που βιώνει
σήμερα και τον διδάσκει ηθικές αρχές και αξίες που διευρύνουν το πνεύμα του. Άρα,
η αρχαία τέχνη λειτουργεί ως φάρος έμπνευσης για το σύγχρονο άνθρωπο.
73 λέξεις

Β2 
α) Τρόποι πειθούς :
 Επίκληση στη λογική με επιχειρήματα,  όπως  «Να γιατί η αρχαία τέχνη θα
μένει…... δηλαδή τη δημιουργία ελευθερίας»
 Επίκληση στο συναίσθημα με μεταφορική χρήση της γλώσσας  (συγκινησιακά
φορτισμένες λέξεις), όπως «Δάμασε η ελληνική τέχνη το ζώο … … το τέλειο»
β) 1η §:  «Το ελληνικό πλαστικό κατόρθωμα …… να δαμάσει το πάθος και τη μοίρα»
    2η §: «… καθαγιάζει και αγλαΐζει τους χώρους της πόλης»
 «… όπως την ονειρευόταν η νεογέννητη δημοκρατία»
    3η §: «Μαρτυρεί για τα λεγόμενα μεν …… του αρχαίου κούρου»

Β3 
α)   επίτευγμα  : κατόρθωμα
δαμάσει  : χαλιναγωγήσει
μετάβαση  : πέρασμα
πληρότητα  : ολοκλήρωση
ουσιώδες  : σημαντικό
β)  έλλογη  : άλογη
κοντά  : μακριά
συνοπτικό  : εκτενές
φυσικής  : τεχνητής
αιχμαλωτίσει  : απελευθερώσει                  

Β4
α) Ενεργητική σύνταξη 
Μετατροπή  : Διαγράφονται από τον τεχνίτη τα πλαίσια μιας πάντα ευνοούμενης και
ισορροπημένης πολιτείας
β) Ενεργητική σύνταξη
Μετατροπή  : Δαμάστηκε το ζώο απ’ την ελληνική τέχνη πριν ανακαλυφθεί ο τέλειος
άνθρωπος

Γ. ΕΚΘΕΣΗ
Πρόλογος :
Κυρίες και κύριοι, 
Πόσοι από εμάς δεν έχουμε αισθανθεί δέος αντικρίζοντας τη θέα του
Παρθενώνα, περπατώντας στα σοκάκια του Θησείου;  Πόσοι από εμάς θέλοντας να
απομακρυνθούμε από τη ρουτίνα της καθημερινότητας δεν έχουμε αφεθεί στη μαγεία
της μουσικής; Ή πόσοι από εμάς δεν έχουμε εντυπωσιαστεί  από την ερμηνεία ενός
ηθοποιού σε μία θεατρική παράσταση;  Φαντάζομαι πολλοί!  Με αφορμή αυτά τα
καθημερινά παραδείγματα που έχουμε ζήσει, χαίρομαι που βρίσκομαι σήμερα κοντά
σας και μου δίνεται η ευκαιρία να σας μιλήσω για την τέχνη. Θα ήθελα, λοιπόν, να
επικεντρωθώ στην προσφορά της τέχνης στη νέα γενιά όπως,  επίσης,  να σας
παραθέσω κάποιους τρόπους που ίσως θα μπορούσε το σχολείο να φέρει τους νέους
κοντά στην τέχνη.

Προσφορά :
 Απομακρύνει το νέο από τον υλικό ευδαιμονισμό και τον διδάσκει βασικές
πνευματικές αξίες.
 Καταπολεμά τον εγωκεντρισμό,  τον ατομισμό και τον ανταγωνισμό,  αφού
διδάσκει αρχές συλλογικότητας και προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο
 Προσφέρει εποικοδομητικό χρόνο καθώς οι νέοι μυούνται στην πραγματική
ψυχαγωγία, μακριά από τη φθηνή διασκέδαση και τον πλασματικό κόσμο της
οθόνης.
 Βοηθά στην καταπολέμηση του εθισμού από τις σελίδες της κοινωνικής
δικτύωσης
 Καλλιεργεί την καλαισθησία και τις ιδιαίτερες κλίσεις των νέων
 Προβάλλει σωστά ιδανικά, αξίες διαχρονικές
 Ενισχύει το δημοκρατικό πολίτευμα
 Προσφέρει ουσιαστική ανθρωπιστική παιδεία με βασικές αρχές

Λύσεις :
 Διοργάνωση εκδηλώσεων με καλλιτεχνικό περιεχόμενο
 Παρακολούθηση σεμιναρίων
 Πρόσκληση καλλιτεχνών από κάθε τομέα στο σχολείο
 Διαγωνισμοί ζωγραφικής, ποίησης, πεζογραφίας
 Μαθήματα καλλιτεχνικών που γίνονται ουσιαστικά και όχι ως αγγαρεία
 Ανάπτυξη της καλαισθησίας με καλλιτεχνικές ενασχολήσεις
 Επισκέψεις σε μουσεία και χώρους τέχνης                  
 Συχνή επαφή με τους γονείς για να ανακαλύπτονται και να ενισχύονται οι
καλλιτεχνικές δεξιότητες των παιδιών
 Προβολή ταινιών, οργάνωση συναυλιών

Επίλογος :
Φίλοι μου,  ελπίζω να σας βοήθησα να συνειδητοποιήσετε ότι η τέχνη επιτελεί
ουσιαστικό ρόλο στη ζωή μας και ιδιαίτερα στη νέα γενιά. Για αυτό, ας την κάνουμε
κομμάτι της καθημερινότητάς μας κι ας πυκνώσουν οι επισκέψεις στον Παρθενώνα
και η απόλαυση της μαγείας της μουσικής.
Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου