Κυριακή 3 Ιουνίου 2012


ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 2012: ΑΠΟΓΟΗΤΕΥΤΙΚΗ Η ΠΡΩΤΗ ΕΙΚΟΝΑ ΤΟΝ ΓΡΑΠΤΩΝ!
 

Η... απαιτητική Αρβελέρ και η αφύσικη δυσκολία!
 ΤΗΣ ΧΑΡΑΣ ΚΑΛΗΜΕΡΗ
Η... απαιτητική Αρβελέρ στη Νεοελληνική Γλώσσα γενικής παιδείας και η αφύσικη δυσκολία στη Φυσική κατεύθυνσης καίνε τους φετινούς υποψηφίους για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η πρώτη εικόνα από τη βαθμολόγηση των γραπτών σε αυτά τα δύο κρίσιμα μαθήματα είναι απογοητευτική: στην Έκθεση μόνο το ένα στα εκατό γραπτά έχει βαθμολογηθεί με άριστα, ενώ στη Φυσική οι οκτώ στους δέκα υποψηφίους πέφτουν κάτω από τη βάση του 10. Αποτέλεσμα είναι να προοιωνίζεται σημαντική πτώση των βάσεων στα τμήματα του 2ου και 4ου επιστημονικού πεδίου, η οποία βεβαίως αναμένεται μικρότερη στα περιζήτητα πολυτεχνικά, λόγω του μεγάλου ανταγωνισμού και μεγαλύτερη στα μεσαία φυσικομαθηματικά.
Αντίθετα, στα τμήματα του 1ου επιστημονικού πεδίου (Νομικά, Φιλολογικά κ.ά.) διαφαίνονται ανοδικές τάσεις των βάσεων καθώς τα θέματα στο κρίσιμο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών ήταν πιο εύκολα σε σύγκριση με πέρυσι. Σε ο,τι αφορά το 3ο πεδίο (Ιατρικά) οι βάσεις αναμένεται να διαμορφωθούν στα περσινά επίπεδα, ενώ στο 5ο (Οικονομικά) καθοριστικά ρόλο θα παίξει το μάθημα Αρχές Οικονομικής Θεωρίας στο οποίο οι υποψήφιοι θα διαγωνιστούν την Τρίτη.

ΕΚΘΕΣΗ ΓΙΑ... ΛΙΓΟΥΣ Ειδικότερα, στοιχεία από τα βαθμολογικά κέντρα για το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας δείχνουν πως οι υποψήφιοι τα βρήκαν σκούρα με το δοκίμια της ακαδημαϊκού Ελένης Γλύκατζη Αρβελέρ για το πανανθρώπινο μήνυμα της αρχαίας ελληνικής τέχνης και την έκφρασή του στη σύγχρονη ζωή, το οποίο μάλιστα η ίδια η ακαδημαϊκός παραδέχθηκε ότι δεν θα το επέλεγε ποτέ για τις εξετάσεις. Η εικόνα που έχει ο κ. Γιάννης Βαφειαδάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Φροντιστών Αττικής (ΣΕΦΑ) από τη διόρθωση των πρώτων βαθμών είναι ότι οι βαθμολογίες των υποψηφίων είναι χαμηλότερες σε σύγκριση με πέρυσι.
Είναι ενδεικτικό ότι σε ένα δείγμα 100 γραπτών στο μάθημα αυτό, μόνο το ένα (!) βαθμολογήθηκε με άριστα (έλαβε δηλαδή πάνω από 80 μονάδες σε σύνολο 100). Σύμφωνα με τον κ. Βαφειαδάκη, οι μαθητές δυσκολεύτηκαν πολύ στην κατανόηση του κειμένου με αποτέλεσμα να καταγραφούν χαμηλές επιδόσεις στην περίληψη. Μάλιστα, διορθωτές αναφέρουν άτι με άριστα το 25 στην περίληψη τα περισσότερα παιδιά μετά βίας βαθμολογήθηκαν με 10.
 

ΒΑΤΕΡΛΟ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ
Το δεύτερο μάθημα στο οποίο εκτιμάται ότι θα σημειωθεί βαθμολογικό Βατερλό είναι η Φυσική θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης. Οι χειρισμοί της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων (ΚΕΕ) με αφορμή την ελλιπή διατύπωση ενός ερωτήματος (το Γ4) προκάλεσε αλαλούμ και σύγχυση στους υποψηφίους επί τριημέρου. Ύστερα από ανακοίνωση που εξέδωσε η Ένωση Ελλήνων Φυσικών, στην οποία έκανε λόγο για διαγωνισμό ταλέντων φυσικής και μάλιστα ζητούσε συγγνώμη από τους υποψηφίους για την επιλογή των θεμάτων, η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) βιάστηκε να ακυρωσει το ερώτημα αυτό για να προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων από τους υποψηφίους (κυρίως αριστούχους) που κατάφεραν να λύσουν το θέμα.
Όπως έδειξε, άλλωστε, η δοκιμαστική βαθμολόγηση των γραπτών περισσότεροι από δέκα στους εκατό υποψηφίους κατόρθωσαν να λύσουν σωστά το επίμαχο λάθος θέμα! Τελικά, με νεότερη απόφαση της ΚΕΕ έγινε γνωστό ότι το ερώτημα θα βαθμολογηθεί κανονικά. Δεν υπήρχε κλιμάκωση στη δυσκολία των θεμάτων της Φυσικής και, βέβαια, το επίμαχο ερώτημα Γ4 περισσότερο ταλαιπώρησε μετά τους υποψήφιους και τις οικογένειές τους παρά κατά την ώρα της εξέτασης τονίζει στην ΗτΣ ο κ. Βαφειαδάκης και εκτιμά ότι φέτος αναμένονται σημαντικά χαμηλότερες βαθμολογίες από τις αντίστοιχες περσινές. Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, στοιχεία από βαθμολογικά κέντρο δείχνουν ότι ποσοστό που φθάνει έως το 80% των διαγωνιζομένων δεν κατάφερε να πιάσει τη βάση του 10, συγκεντρώνοντας κατά μέσο όρο βαθμολογίες γύρω στο 6 έως 7(!). Χειρότερες ήταν οι επιδόσεις των υποψηφίων της τεχνολογικής κατεύθυνσης και ελαφρώς καλύτερες οι επιδόσεις των υποψηφίων της θετικής κατεύθυνσης.

Δύσκολα και τα Μαθηματικά
Δυσκολότερα από πέρυσι ήταν, τα θέματα στα Μαθηματικά θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης. Ετσι, εκτιμάται ότι μόνο ένα μικρό ποσοστό υποψηφίων, οι οποίοι είχαν προετοιμαστεί επαρκώς και δεν είχαν ελλείψεις από προηγούμενες τάξεις, κατάφεραν να συγκεντρώσουν υψηλές βαθμολογίες στα Μαθηματικά. Οι περισσότεροι υποψήφιοι φαίνεται πως είχαν χειρότερες επιδόσεις σε σύγκριση με πέρυσι. Απαιτητικά, κυρίως για τους υποψηφίους της θεωρητικής κατεύθυνσης, κρίθηκαν τα θέματα στη Βιολογία γενικής παιδείας. Αντίθετα, δεν φαίνεται να δυσκολεύτηκαν οι αριστούχοι υποψήφιοι της θετικής που διεκδικούν την εισαγωγή τους στις περιζήτητες Ιατρικές σχολές. Χωρίς... δυσάρεστες εκπλήξεις ήταν τα θέματα στα Μαθηματικά γ: νίκης παιδείας, καθώς και στη Νεοελληνική Λογοτεχνία και τα Αρχαία Ελληνικά θεωρητικής κατεύθυνσης.

Τα θέμαια δεν παρουσίασαν ιδιαίτερες δυσκολίες για τους διαβασμένους υποψήφιους της θεωρητικής κατεύθυνσης και ήταν μάλλον πιο εύκολα σε σύγκριση με πέρυσι με αποτέλεσμα να διαφαίνονται ανοδικές τάσεις των βάσεων στα τμήματα του 1ου επιστημονικού πεδίου (Νομικά, Φιλολογικά κ.ά.). Πάντως, όπως αναφέρουν εκπαιδευτικοί αναλυτές, τα διαχρονικά ευκολότερα θέματα στα θεωρητικά μαθήματα έχουν ως αποτέλεσμα οι υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης να ευνοούνται στη διεκδίκηση σχολών, όπως οι Παιδαγωγικές ή τα παραϊατρικά στις οποίες υπάρχει δυνατότητα πρόσβασης από όλες τις κατευθύνσεις και αντίθετα να αδικούνται οι υποψήφιοι της θετικής και της τεχνολογικής.