Δευτέρα 13 Φεβρουαρίου 2012

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2012

Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας "Καθημερινή", ανακατατάξεις θα υπάρχουν στο μηχανογραφικό δελτίο, το οποίο θα κληθούν να συμπληρώσουν οι περίπου 115.000 φετινοί υποψήφιοι για τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.
Οι υποψήφιοι θα έχουν να επιλέξουν τμήματα τα οποία θα συμπεριληφθούν εκ νέου στο μηχανογραφικό, κάτι που θα προσθέσει και νέες θέσεις εισακτέων. Ομως, ο τελικός αριθμός εισακτέων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα είναι μειωμένος σε σχέση με πέρυσι, καθώς θα κοπούν θέσεις από τμήματα χαμηλής ζήτησης, αλλά και οι θέσεις που δίνονταν σε αποφοίτους παλαιότερων ετών. Ετσι, υπολογίζεται ότι οι θέσεις θα είναι περίπου 70.000 σε σχέση με τις 78.000 πέρυσι.
Ο τελικός προγραμματισμός αναμένεται να οριστικοποιηθεί στο επόμενο διάστημα, ωστόσο ο σχεδιασμός περιλαμβάνει, σύμφωνα με τις έως τώρα εξαγγελίες και τις πληροφορίες της «Κ», τα ακόλουθα:
  • Θα προστεθούν έξι τμήματα ΤΕΙ στις συνολικά 529 σχολές και τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ που είχαν συμπεριληφθεί στο περυσινό μηχανογραφικό δελτίο. Πρόκειται για έξι τμήματα από τα 24, τα οποία δεν είχαν δεχθεί εισακτέους το 2011, στα γνωστικά αντικείμενα του Τουρισμού, των Ιχθυοκαλλιεργειών και των Βιολογικών Καλλιεργειών και τη Στρατιωτική Σχολή Ιπταμένων Ραδιοναυτίλων, η οποία θα ενταχθεί στις σχολές του 2ου και 4ου επιστημονικού πεδίου.
  • Θα μειωθεί ο αριθμός θέσεων, κυρίως σε περιφερειακά ιδρύματα. Αντίθετα, στα ίδια επίπεδα με πέρυσι αναμένεται να μείνει ο συνολικός αριθμός των θέσεων που θα οριστούν για τα κεντρικά (Αττικής, Θεσσαλονίκης, Πάτρας) πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Και αυτό, διότι, λόγω της οικονομικής κρίσης, είναι μεγάλη η πίεση των γονέων τα παιδιά τους να σπουδάσουν σε ΑΕΙ της περιοχής τους, χωρίς να επιβαρυνθούν τα έξοδα της φοιτητικής «μετανάστευσης».
  • Καταργείται από φέτος η κατηγορία των υποψηφίων - αποφοίτων των Γενικών και των Επαγγελματικών Λυκείων (ομάδα Β΄) των δύο τελευταίων ετών, που έως πέρυσι είχαν τη δυνατότητα να καταθέσουν μηχανογραφικό για να διεκδικήσουν το 10% των θέσεων χωρίς νέα εξέταση.
Αλλαγές εξετάζονται και στο σύστημα εισαγωγής των υποψηφίων από πολύτεκνες και τρίτεκνες οικογένειες και με βάση κοινωνικά κριτήρια, μόλις ένα χρόνο μετά την υιοθέτηση του ισχύοντος συστήματος. Οι αλλαγές κρίνονται αναγκαίες λόγω των στρεβλώσεων που προέκυψαν, κυρίως εξαιτίας των πολύ χαμηλών βαθμολογίων που είχαν επιτυχόντες σε ΑΕΙ.
Ειδικότερα, ώς το 2010 οι υποψήφιοι ειδικών κατηγοριών, εάν εισάγονταν σε κάποιο ΑΕΙ, έπαιρναν μετεγγραφή σε ομοειδή σχολή της αρεσκείας τους. Από το 2011 το σύστημα άλλαξε και οι υποψήφιοι διεκδίκησαν ξεχωριστές θέσεις σε κάθε ΑΕΙ (συνολικά 8.040). Αποτέλεσμα ήταν να εισαχθούν υποψήφιοι με πολύ χαμηλές βαθμολογίες. Ενδεικτικά, με 1.885 μόρια στη Φιλολογία Αθήνας (η βάση ήταν 17.261 μ.), με 2.604 μ. στο Μαθηματικό Αθήνας (η βάση ήταν 15.769 μ.), με 7.258 μ. στην Αρχιτεκτονική ΕΜΠ (η βάση ήταν 21.715 μ.). Μία από τις προτάσεις που έχουν τεθεί είναι οι υποψήφιοι ειδικών κατηγοριών να διεκδικούν συγκεκριμένο αριθμό θέσεων σε κάθε σχολή, αλλά για να εισαχθούν να πρέπει να έχουν τουλάχιστον τα μόρια του τελευταίου επιτυχόντος σε ομοειδή σχολή από τη γενική κατηγορία υποψηφίων. Για παράδειγμα, στην Ιατρική Αθηνών δίνονται 30 θέσεις για παιδιά πολυτέκνων οικογενειών. Για να καταλάβει κάποιος μία από αυτές τις θέσεις, πρέπει να έχει τη βάση εισαγωγής στην Ιατρική Αλεξανδρούπολης (παραδοσιακά έχει τη χαμηλότερη βάση μεταξύ των 7 Ιατρικών της χώρας).
Η πρόταση αποτελεί συνδυασμό του προηγούμενου με το υπάρχον σύστημα. Το υπουργείο, δεν μελετά την επαναφορά του προηγούμενου συστήματος των μετεγγραφών.
 
Τα μεγάλα στοιχήματα του νέου συστήματος
 

Δεν πρέπει να λησμονείται ότι όλα σχεδιάζονται στο καταθλιπτικό πλαίσιο της κρίσης. Οι στόχοι είναι δύσκολοι. Αλλά υπάρχει έδαφος για αισιοδοξία...

Αρχίζω με μια γενική παρατήρηση: Στην οργάνωση της συστηματικής εκπαίδευσης (σε επίπεδο κράτους ή όποιο άλλο) δεν υπάρχουν τέλειες λύσεις καθολικής εφαρμογής. Υπάρχουν οργανωτικές λύσεις που ταιριάζουν σε συγκεκριμένες απαιτήσεις ή/και οράματα συγκεκριμένων (και ποικίλων) κοινωνικών συνόλων - και όλες έχουν εύκολα αναγνωριζόμενη ιδεολογική ταυτότητα. Αρα δεν επιδέχονται αρχικές συζητήσεις σε τεχνολογική ή ποσοτική βάση. Και, βέβαια, δεν μπορεί στην ουσία τους να συμφωνηθούν σε διακομματικό επίπεδο.
Οι υποστηρικτές των προτεινόμενων ρυθμίσεων θεωρούν ότι το νέο εξεταστικό θα αποδραματοποιήσει τη διαδικασία εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ
Οι υποστηρικτές των προτεινόμενων ρυθμίσεων θεωρούν ότι το νέο εξεταστικό θα αποδραματοποιήσει τη διαδικασία εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ
Δεύτερη παρατήρηση: Οσα φαίνεται να συμφωνούνται τώρα (σε επίπεδο δομών και εφαρμογών - όχι περιεχομένου) είναι δημιουργική σύνθεση ποικίλων προτάσεων που είχαν διαμορφωθεί σε άλλες εποχές. Προσωπικά έχω την ικανοποίηση ότι οι περισσότερες από τις βασικές αρχές τις οποίες είχαμε στηρίξει -η ομάδα που διαμορφώσαμε την πρόταση για το Εθνικό Απολυτήριο- αναγνωρίζονται και εδώ.
Πάντως δεν πρέπει να λησμονείται ότι όλα αυτά σχεδιάζονται στο καταπιεστικό και καταθλιπτικό πλαίσιο της κρίσης. Κύρια -αλλά όχι αποκλειστική- συνέπεια, ο πολύ περιορισμένος αριθμός των μαθημάτων επιλογής (και ιδίως των ξένων γλωσσών) που δεν ταιριάζει με τις βασικές αρχές του νέου προγράμματος.
Και ένα (διαχρονικής αξίας) σχόλιο: Ο θεσμός των φροντιστηρίων δεν είναι παρεπόμενο του συστήματος πρόσβασης - είναι αποκλειστικά συνέπεια του «κλειστού αριθμού» των θέσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, και του ανταγωνισμού τον οποίον αυτός προκαλεί. Είναι επίσης σε άμεση συνάφεια με το οικονομικό σύστημα της χώρας, καθώς και με τις κοινωνικές αξιολογικές προσδοκίες για τις σπουδές και τις σταδιοδρομίες των νέων: στη Γερμανία ο βασικός διαχωρισμός (πανεπιστήμιο - όχι πανεπιστήμιο) γίνεται κυρίως στο τέλος της Δ' Δημοτικού. Εξάλλου, το φαινόμενο δεν είναι -όπως επικρατεί η αντίληψη- αποκλειστικά ελληνικό: 80 σελίδες καλύπτει μια σχετική έκθεση που συντάχτηκε για λογαριασμό της Ευρωπαϊκής Επιτροπής με αναφορά σε όλες σχεδόν τις χώρες της ΕΕ (με εξαίρεση τις σκανδιναβικές) - και είναι πολύ ενδιαφέρουσα και διδακτική.
Τέλος, για να χρησιμοποιήσω μια έκφραση του συρμού, είναι τα «μεγάλα στοιχήματα» από τα οποία τελικά θα κριθούν όλα:
  • Η φιλοσοφία, η δομή, η οργάνωση, η στελέχωση του Ανεξάρτητου Οργανισμού Εξετάσεων, και τα όρια της ανεξαρτησίας του.
  • Η οργάνωση, το μέγεθος και η ποιότητα της «τράπεζας (σταθμισμένων) θεμάτων» για όλα τα διδακτικά αντικείμενα.
  • Η επιμόρφωση των βαθμολογητών για τον νέας αντίληψης ρόλο τους, αλλά και των διδασκόντων για τις νέες επιδιώξεις της διδασκαλίας μακριά από την απομνημόνευση και κοντά στον στοχασμό και τις ατομικές διαφοροποιήσεις.
  • Η λύση του μέγιστου προβλήματος της συμμετοχής (ή όχι - ή πόσο) των επιμέρους βαθμών (προφορικών, προηγούμενων τάξεων, απολυτηρίου) στα κριτήρια πρόσβασης.
  • Η εξασφάλιση προϋποθέσεων ισότητας σε σχέση με την παροχή δικαιώματος επανάληψης της εξέτασης σε μερικά μαθήματα.
Δύσκολοι στόχοι. Αλλά και έδαφος για αισιοδοξία:
  • Η συστηματική προεργασία που (αθόρυβα) έχει ήδη πραγματοποιηθεί.
  • Οι εμπειρίες που έχουν αποκτηθεί σε προγράμματα επιμόρφωσης εκπαιδευτικών.
  • Η προφανής συνειδητοποίηση της κρισιμότητας των «στοιχημάτων».
  • Η γνώση πως αν όλα αυτά δεν έχουν ευτυχή κατάληξη, το πρόβλημα θα επιβιώσει για τα επόμενα δέκα χρόνια - τουλάχιστο.
Εδώ όμως είναι και οι πολίτες, τα συλλογικά σώματα που εκπροσωπούν τους άμεσα ενδιαφερόμενους, οι ψύχραιμοι (και ψυχροί) ανιδιοτελείς παρατηρητές των πραγμάτων. Ολοι τους ελπίζουμε ότι θα νοιάζονται για να προχωρούν τα πράγματα ομαλά και θα επισημαίνουν καθυστερήσεις και ξεστρατίσματα. Σε όλα τα στάδια ως τον κρίσιμο Ιούνιο του 2014.Ο Αλέξης Δημαράς είναι ακαδημαϊκός, ιστορικός της εκπαίδευ-σης και πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής

Εληξε η κατάληψη της Νομικής

 
Εληξε τα ξημερώματα της Δευτέρας η κατάληψη της Νομικής Σχολής Αθηνών, η οποία είχε ξεκινήσει από ομάδες φοιτητών και πολιτών το απόγευμα της Πέμπτης, και σήμερα ο κοσμήτορας και οι πρυτανικές αρχές έκαναν τον απολογισμό των ζημιών.
Σύμφωνα με τις πρώτες διαπιστώσεις, έχουν κλαπεί οι 10 από τους 16 προτζέκτορες, έχουν καταστραφεί όλες οι μικροφωνικές εγκαταστάσεις και έχουν κλαπεί όλα τα μικρόφωνα. Ολοι οι πυροσβεστήρες έχουν αφαιρεθεί και προφανώς είχαν χρησιμοποιηθεί ως«όπλα».
Μέσα σε αίθουσα μυρίζει έντονα βενζίνη, γεγονός που κάνει τους καθηγητές να υποπτεύονται ότι ενδεχομένως εκεί παρασκευάστηκαν μολότοφ. Σε άλλες αίθουσες βρήκαν υπολείμματα εστιών φωτιάς.
Επίσης, όλα τα μάρμαρα που υπήρχαν μέσα ήταν σπασμένα και τοποθετημένα σε κουβάδες που στη συνέχεια τους άφησαν εκεί, ενώ στους τοίχους είναι γραμμένα υβριστικά συνθήματα.
Οι ενδιάμεσες πόρτες ασφαλείας που τοποθετήθηκαν ανάμεσα στις αίθουσες φαίνεται πώς «έσωσαν» τους υπόλοιπους χώρους της Σχολής.
Σε σημερινή ανακοίνωσή του ο πρύτανης Θ. Πελεγρίνης τονίζει: «Εξ αρχής το Πρυτανικό Συμβούλιο σε στενή συνεργασία με τον Κοσμήτορα της ΝΟΠΕ (σχολή Νομικής, Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών) έλαβε όλα εκείνα τα μέτρα που όφειλε να λάβει το Ίδρυμά μας για την ασφάλεια των κτιρίων του. Προς τούτο απευθύνθηκε εγγράφως στις αρμόδιες αρχές της Πολιτείας για τις δικές των ενέργειες χωρίς καμία ανταπόκριση εκ μέρους τους ούτε καν επικοινωνία. Ως εκ τούτου η κατάσταση που δημιουργήθηκε στο κτίριο της ΝΟΠΕ οφείλεται στην αβελτηρία των Πολιτείας - και μόνον σ' αυτήν».
«Λυπούμαι, διότι μία ακόμη φορά η Πολιτεία άφησε το Δημόσιο Πανεπιστήμιο στην τύχη του», τονίζει ο πρύτανης στις επιστολές που έστειλε σε όλους τους αρμοδίους, ενημερώνοντας για την κατάσταση που επικρατούσε στη Νομική.
Μια επιστολή, με ημερομηνία 11 Φεβρουαρίου, εστάλη στον υπουργό Δημόσιας Τάξης Χρ. Παπουτσή και κοινοποιήθηκε στην προϊσταμένη της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών Ελ. Ράικου, τον αρχηγό της Ελληνικής Αστυνομίας Νικ. Παπαγιαννόπουλο και την υπουργό Παιδείας Αν. Διαμαντοπούλου, με την οποία διαβιβάστηκε έγγραφο του κοσμήτορα Μιχ. Τσινισιζέλη για την κατάσταση που επικρατούσε στη Σχολή, και στην οποία έκαναν έκκληση για τη διασφάλιση των κτιρίων του Ιδρύματος που βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας και ειδικά το Ιστορικό Κτίριο του Πανεπιστημίου, που είναι αφρούρητο με αποτέλεσμα «ο προαύλιος χώρος των Προπυλαίων να έχει καταλειφθεί από χρήστες ναρκωτικών και άλλα άτομα, πράγμα που συνεπάγεται σημαντικό κίνδυνο για την ασφάλεια του, εν όψει της υφιστάμενης καταστάσεως».
Επίσης, σε άλλο έγγραφο του ο πρύτανης ενημέρωνε και πάλι τις αρχές ότι δεν έχει πρόσβαση στο κτίριο της Νομικής Σχολής, ενώ από 9 Φεβρουαρίου ο πρύτανης παρακαλούσε τις αρχές να προβούν «σε όλες τις δέουσες ενέργειες για τη διαφύλαξη των κτιρίων του Πανεπιστημίου στο κέντρο της Αθήνας».
Πηγή: ΑΠΕ