Τρίτη 22 Μαΐου 2012


ΠΑΝΕΛΑΔΙΚΕΣ 2012: Κινδύνευσε το αδιάβλητο των Εξετάσεων λόγω τετραδίων
   
 Στο «παρά πέντε» γλύτωσε το υπουργείο Παιδείας χθες το πρωί της ακύρωση των Πανελλαδικών Εξετάσεων.
Στα περισσότερα Εξεταστικά Κέντρα της χώρας επικράτησε πανικός όταν οι υποψήφιοι άρχισαν να γράφουν τα ονόματά τους στο εσωτερικό μέρος  του  εξωφύλλου τους τετραδίου των Εξετάσεων. Εκπληκτοι οι υποψήφιοι και οι Επιτηρητές διπίστωναναν ότι τα  ονόματά αποτυπώνονταν με ανάποδα γράμματα και στην μπροστινή επιφάνεια του εξωφύλλου του τετραδίου λόγω προφανώς κακής ποιότητας ή λάθους παραγγελίας χαρτιού. Επίσης στις περιπτώσεις που οι υποψήφιοι δίπλωναν το τετράδιο για να γράψουν το ονομά τους , τα γράμματα αποτυπώνονταν και στο οπισθόφυλλο με την κανονική τους μορφή.
Σημειώνεται πως το ίδιο θα συμβεί και με τους βαθμούς που θα γράφουν επάνω στο τετράδιο οι Βαθμολογητές των γραπτών.
Αμέσως πήραν «φωτιά» τα τηλέφωνα των εξεταστικών Κέντρων προς τις Περιφερειακές Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, οι οποίες , ευτυχώς αντέδρασαν αστραπιαία και ζήτησαν από το υπουργείο να εκδώσει αμέσως εγκύκλιο με οδηγίες που να καλύπτονται με μαύρες ταινίες τα ονόματα των υποψηφίων.Eτσι φέτος τα γραπτά των υποψηφίων θα είναι "στολισμένα" με πολλές μαύρες ταινίες.
Επιπλέον από αυτή την αστοχία το υπουργείο παιδεία καλείται να βάλει περισσότερο βαθειά το χέρι στην τσέπη , διότι η πρόσθετη αυτή διαδικασία έχει κάποιο οικονομικό κόστος.

 Στο υπουργείο τόσο  η πολιτική ηγεσία του υπουργείου  και  Διευθύντρια Διεξαγωγής Εξετάσεων Μαρία Δοκού κινητοποιήθηκαν άμεσα και περίπου στις 9 το πρωί στάλθηκα στα Εξεταστικά Κέντρα και στα Βαθμολογικά οι επτά οδηγίες με την ακόλουθες ένδειξη ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΝ :

1.    Πριν την  έναρξη των , οι υποψήφιοι θα συμπληρώσουν τα ατομικά τους στοιχεία στο ειδικό πλαίσιο χωρίς να διπλώσουν το τετράδιο.
2.    Οι επιτηρητές προβαίνουν στο σχετικό έλεγχο , ότι δηλαδή τα στοιχεία ‘έχουν συμπληρωθεί χωρίς να διπλωθεί το τετράδιο, πριν τη διανομή των θεμάτων.
3.    Καλό είναι κατά τη διάρκεια των εξετάσεων οι υποψήφιοι να μη διπλώνουν το τετράδιό τους.
4.    Κατά τη παράδοση του τετραδίου από τους υποψηφίους , οι επιτηρητές θα επικολλούν και ένα επιπλέον μαύρο αυτοκόλλητο στο πάνω μπροστινό μέρος του εξωφύλλου, στο ύψος που αντιστοιχεί  στο πλαίσιο των ατομικών  στοιχείων του υποψηφίου (στην εξωτερική πλευρά του εξωφύλλου).
5.    Η Γραμματεία των Βαθμολογικών Κέντρων θα ελέγχει όλα τα  τετράδια που παρέλαβε από τα Εξεταστικά Κέντρα για βαθμολόγηση φέρουν τα απαραίτητα μαύρα αυτοκόλλητα , αλλιώς θα επικολλείται επιπλέον αυτοκόλλητο.
6.     Η Επιτροπή του βαθμολογικού Κέντρου θα μεριμνά, επίσης, να καλύπτει με ένα επιπλέον μαύρο αυτοκόλλητο το μπροστινό μέρος του εξωφύλλου, στο ύψος που αντιστοιχεί στο πλαίσιο της βαθμολογίας του Α βαθμολογητή, όταν δηλαδή ο Α βαθμολογητής παραδίδει τα γραπτά στη Γραμματεία του Βαθμολογικού κέντρου και πριν αυτά δοθούν στο Β βαθμολογητή.
7.     Σε κάθε περίπτωση οι βαθμολογητές δεν πρέπει να διπλώνουν το τετράδιο κατά τη βαθμολόγηση και την αναγραφή της βαθμολογίας στο εξώφυλλο.

Βατή η Έκθεση για την Τέχνη, δύσκολο το δοκίμιο της Αλβελέρ
ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΑΛΛΑ... δοκιμασία με το δοκίμιο της Αρβελέρ
Με στοχαστικό δοκίμιο για δυνατούς λύτες , υπογεγραμμένο από την Ελένη Γλύκα τζη Αρβελέρ, έδωσε χθες το εναρκτήριο λάκτισμα στις φετινές Πανελλαδικές η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.
Το θέμα της Εκθεσης για την προσφορά της Τέχνης στους νέους σήμερα, καθώς και τους τρόπους με τους οποίους το σχολείο μπορεί να συμβάλει στην ουσιαστική επαφή τους με αυτήν ήταν από τα λεγόμενα δουλεμένα θέματα. Αντιθέτως, υποψήφιοι και φιλόλογοι έκριναν ιδιαιτέρως απαιτητικό τόσο το δοκίμιο της Αρβελέρ για το πανανθρώπινο μήνυμα της αρχαιοελληνικής τέχνης όσο και τις ασκήσεις που το συνόδευαν.
Σε κάθε περίπτωση, το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας παραμένει η μεγάλη παγίδα των Πανελλαδικών ακόμη και με τη σύγχρονη δομή του. Τα τελευταία χρόνια π παραδοσιακή Εκθεση έχει αντικατασταθεί με μίγμα γραμματολογικών και συντακτικών ασκήσεων και κειμένου ελεύθερης ανάπτυξης, μεταθέτοντας το βαθμολογικό βάρος του μαθήματος στο πρώτο μέρος (60 μονάδες είναι το άριστα για τις ασκήσεις και 40 μονάδες για την Εκθεση). Ο λόγος του κειμένου είναι σύνθετος, αλλά ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις του συγκεκριμένου μαθήματος , σχολίασε η Πανελλήνια Ενωση Φιλολόγων (ΠΕΦ). Σύμφωνα με τους φιλολόγους, επειδή πρόκειται για στοχαστικό δοκίμιο, η συμπύκνωση του κειμένου στην περίληψη απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή από τους μαθητές .
Απαιτητική έκρινε η ΠΕΦ την άσκηση Β4, επισημαίνοντας ότι οι μαθητές έπρεπε να προσέξουν τη σύνθετη μετατροπή της δεύτερης φράσης από ενεργητική σε παθητική σύνταξη , ενώ αντίθετα η άσκηση Β3α και β για την αναζήτηση συνωνύμων και αντωνύμων δεν παρουσίαζε ιδιαίτερες δυσκολίες . Χωρίς προβλήματα Για τα ζητούμενα του θέματος της Εκθεσης η ΠΕΦ σχολίασε ότι ήταν διατυπωμένα με σαφήνεια , ενώ η Τέχνη είναι ένα θέμα το οποίο γνωρίζουν οι υποψήφιοι αφού διδάσκεται ήδη από το Γυμνάσιο.
Η πρεμιέρα των Πανελλαδικών κύλησε χωρίς προβλήματα, πλην της καθυστέρησης που δημιουργήθηκε σε μεγάλα εξεταστικά κέντρα, όπου εξαιτίας του πλήθους των υποψηφίων γονάτισαν τα φωτοτυπικά.
Ταλαιπωρήθηκαν επίσης οι υποψήφιοι σε εξεταστικό κέντρο της Κορίνθου. Υποψήφιοι και φιλόλογοι έκριναν ιδιαιτέρως απαιτητικό το δοκίμιο για το πανανθρώπινο μήνυμα τπς αρχαιοελληνικής τέχνπς και τις ασκήσεις που το συνόδευαν, όπου έγινε διεξοδικός ελεγχος για να διαπιστωθεί τελικώς ότι δεν ήταν ακριβής καταγγελία για προετοιμασία υποκλοπής με τη χρήση ακουστικού.
Τη σκυτάλη παίρνουν σήμερα οι υποψήφιοι από τα Επαγγελματικά Λύκεια. Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις των Γενικών Λυκείων συνεχίζονται αύριο με τα τέσσερα μαθήματα Γενικής Παιδείας (Βιολογία, Φυσική, Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής ή Ιστορία), εκ των οποίων κάθε υποψήφιος επιλέγει ένα. Το υπουργείο Παιδείας εκκρεμεί να ανακοινώσει, και σύμφωνα με την υπουργό Ευφροσύνη Κιάου θα το κάνει αύριο, τις τροποποιήσεις που επιβάλλονται από τις εμβόλιμες βουλευτικές εκλογές στο πρόγραμμα των ειδικών μαθημάτων και των επαναληπτικών εξετάσεων.
Οπως έχει προαναγγείλει η κ. Κιάου, το πιθανότερο είναι να μετατεθούν νωρίτερα οι εξετάσεις των Αγγλικών και να διεξαχθούν στις 15 αντί στις 16 Ιουνίου.
Ολα θα έχουν ολοεληρωθεί μέχρι τελος Ιουνίου , επανελαβε χθες η υπουργός Παιδείας κατά τη διάρκεια της επίσκεψής της σε εξεταστικό κέντρο των Αγίων Αναργύρων.























Υπουργείο Παιδείας: Ανακοίνωση Τύπου για τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων
Το Υπουργείο Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων ανακοινώνει ότι τα θέματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων από αύριο, Τετάρτη 23 Μαΐου 2012, εκτός από την ιστοσελίδα του Υπουργείου θα αναρτώνται και στο δικτυακό τόπο της ΕΡΤ. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να τα αναζητούν στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Υπουργείου αλλά και στη διεύθυνση  www.ert.gr

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ 2012

Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι:

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΥΨΗΛΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Μπορεί τα Μαθηματικά να τρομάζουν πολλούς υποψηφίους και ν’ αποτελούν τον εφιάλτη για την πλειονότητα των υποψηφίων, κυρίως, της Θεωρητικής κατεύθυνσης που επιλέγουν τα Μαθηματικά για να έχουν πρόσβαση στο 5οπεδίο, όμως τα Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής (γενικής παιδείας) δημιουργούν προσδοκίες για σχετικά υψηλές επιδόσεις.

Τα τελευταία χρόνια με εξαίρεση το 2005 και 2011 τα ποσοστά αριστούχων κυμαίνονται σε σχετικά υψηλά επίπεδα από 27,71 έως 39,61%. Το περσινό (2011) 21,30 % είναι ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά. Το 2009 σημειώνεται το καλύτερο ρεκόρ, αφού περίπου 4 στους 10 υποψηφίους (39,61) βρέθηκαν στο ρετιρέ της βαθμολογίας (18 -20). Τα ποσοστά «κάτω από τη βάση», κατά κανόνα αντιστοιχούν στο γενικό μέσο όρο των υποψηφίων που βρίσκεται σ’ αυτή τη ζώνη σε όλα τα μαθήματα. Λιγότεροι από 1  στους 3 υποψηφίους βρίσκονται στο υπόγειο της βαθμολογίας μέχρι και το 2009. Όμως, το 2011 το ποσοστό αποτυχίας εκτοξεύεται στο 43,71% που είναι και το υψηλότερο της τελευταίας πενταετίας.

Με λίγα λόγια το όριο του «15» μπορεί να το ξεπεράσει η πλειονότητα των υποψηφίων, ενώ το «άριστα» δεν είναι απαγορευτικό για τους πολύ καλά προετοιμασμένους. Ωστόσο, το συγκεκριμένο μάθημα αποτελεί υψηλό εμπόδιο για την πλειονότητα των υποψηφίων της Θεωρητικής κατεύθυνσης.

Οι σχετικά καλές επιδόσεις, αλλά και η υποχρεωτικότητα του μαθήματος για όσους υποψηφίους διεκδικούν τμήματα του 5ου επιστημονικού πεδίου έχουν κάνει τα Μαθηματικά ένα εξαιρετικά δημοφιλές μάθημα, αφού «ψηφίζεται» σχεδόν από τους μισούς υποψηφίους. Το 2011 39.981 υποψήφιοι ή ποσοστό 46,8 % σε σύνολο 85.478 «ψήφισαν» το συγκεκριμένο μάθημα.


ΟΙ «ΔΙΣΕΚΤΕΣ»ΧΡΟΝΙΕΣ

2005: Δύσκολα θέματα και νέα γκάφα της Επιτροπής Εξετάσεων στα Μαθηματικά γενικής παιδείας. Η επιτροπή Εξετάσεων αναγκάστηκε να στείλει διευκρινήσεις στα εξεταστικά κέντρα σχετικά με την ερώτηση γ του 2ουθέματος.

2006:1.Ασάφεια στη διατύπωση του 2ου θέματος και συγκεκριμένα στην ερώτηση δ.

2.Ασάφεια στη διατύπωση του 3ου θέματος. Καθυστερημένη και «αντιφατική» σύμφωνα με την ΕΜΕ διευκρίνιση που μπέρδεψε ακόμα περισσότερο τους υποψηφίους. «Η διευκρίνιση αποτελεί υπόδειξη ενός τρόπου λύσης» (ΕΜΕ).

2010: -«Αυξημένης δυσκολίας» χαρακτηρίζονται τα θέματα από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρία (ΕΜΕ)

2011: Στην …τσίτα τα νεύρα των υποψηφίων

- Πρωτοφανές! Λίγη ώρα μετά την εκπομπή των θεμάτων και ενώ στα περισσότερα εξεταστικά είχαν ήδη μοιραστεί αυτά στους υποψήφιους, ήλθε κατεπείγουσα εντολή να τα αποσύρουν γιατί θα έστελναν άλλα. Πράγματι, μετά από σαράντα πέντε περίπου λεπτά και αφού κάποιοι μαθητές έφτασαν στα όρια της κατάρρευσης, στάλθηκαν εκ νέου θέματα, τα οποία όμως ήταν ίδια με τα πρώτα, με  προσθήκη μιας παρένθεσης σ’ ένα απ’ αυτά. Και στα θέματα που δόθηκαν υπήρξαν τρία λάθη που ξαναδιορθώθηκαν. Πλήττεται, έτσι, το αδιάβλητο και η αξιοπιστία των εξετάσεων. Και αυτό γιατί μεσολάβησε χρόνος, σ’ άλλο εξεταστικό μεγαλύτερος, σ’ άλλο μικρότερος, απ’ τη στιγμή που αποσύρθηκαν τα πρώτα θέματα, τα οποία είχαν τη δυνατότητα να δουν οι υποψήφιοι, μέχρι να δοθούν τα δεύτερα, που ήταν ίδια, με ελάχιστες εξαιρέσεις.

- Το Α3 ένας ορισμός από το κεφάλαιο της Στατιστικής με 4 μονάδες και με αρχικό σφάλμα στη διατύπωση που αναφερόταν ο όρος «παρατήρησης» αντί του ορθού «τιμής».

 - «Μια ύποπτη σύμπτωση». Το Θέμα Δ να περιέχεται με ελάχιστες διαφορές στα νούμερα σε φυλλάδιο που είχε διανεμηθεί σε «επώνυμο» Σχολείο».

- Για παραπλανητικά (πλεονάζοντα) δεδομένα κάνουν λόγο πολλοί Μαθηματικοί στο Γ1. Οι μαθητές γνωρίζουν ότι κατά κανόνα χρησιμοποιούν όλα τα δεδομένα. Επομένως προβληματίστηκαν έχασαν πολύτιμο χρόνο και πολλοί μπερδεύτηκαν.

- Το τέταρτο θέμα συνδυάζει όλα τα κεφάλαια της διδακτέας ύλης. χαρακτηρίζεται πολύ δύσκολο και το Δ2 προϋποθέτει τη λύση του Δ1. Και στο Δ3 υπήρξε αρχικό λάθος στη διατύπωση παρόμοιο με το Α3. Αναφερόταν σε «συχνότητες παρατηρήσεων» αντί του ορθού «συχνότητες των τιμών». Και να σκεφτεί κανείς ότι τα μέλη της Επιτροπής αγνοούν τον πρώτο βασικό διδακτικό στόχο που είναι η κατανόηση σε βάθος της διάκρισης μεταξύ της έννοιας των τιμών και των παρατηρήσεων, όπως αναφέρεται στο βιβλίο του καθηγητή!



ΠΩΣ ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ

Στους μαθητές δίνονται τέσσερα (4) θέματα από την εξεταστέα ύλη, τα οποία μπορούν να αναλύονται σε υποερωτήματα, με τα οποία ελέγχεται η δυνατότητα αναπαραγωγής γνωστικών στοιχείων, η γνώση εννοιών και ορολογίας και η ικανότητα εκτέλεσης γνωστών αλγορίθμων, η ικανότητα του μαθητή να αναλύει, να συνθέτει και να επεξεργάζεται δημιουργικά ένα δεδομένο υλικό, καθώς και η ικανότητα επιλογής και εφαρμογής κατάλληλης μεθόδου.



Τα τέσσερα θέματα που δίνονται στους μαθητές διαρθρώνονται ως εξής:

~ Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήματα που αφορούν έννοιες, ορισμούς, λήμματα, προτάσεις, θεωρήματα και πορίσματα. Με το θέμα αυτό ελέγχεται η κατανόηση των βασικών εννοιών, των σπουδαιότερων συμπερασμάτων, καθώς και η σημασία τους στην οργάνωση μιας λογικής δομής.

~ Το δεύτερο και το τρίτο θέμα αποτελείται το καθένα από μια άσκηση που απαιτεί από τον μαθητή ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών αποδεικτικών ή υπολογιστικών διαδικασιών. Η κάθε άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.

~ Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα που η λύση του απαιτεί από τον μαθητή ικανότητες συνδυασμού και σύνθεσης προηγούμενων γνώσεων, αλλά και την ανάληψη πρωτοβουλιών στη διαδικασία επίλυσής του. Το θέμα αυτό μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα, τα οποία βοηθούν τον μαθητή στη λύση. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.



ΠΙΝΑΚΑΣ ΚΛΙΜΑΚΩΣΗΣ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ & ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ (ΓΕΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ) ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2011. ΣΥΓΡΙΣΗ ΜΕ 2010
18 – 2015 -17,9 12 -14,910 -11,90 -9,9
2011201020112010201120102011201020112010
21,327,2315,4516,8912,0412,487,477,143,7136,26
ΠΗΓΗ: Γ. ΚΑΒΒΑΔΙΑΣ – Ν. ΚΑΒΒΑΔΙΑ, ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΥΠΔΒΜΘ, 2011













ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΟΙ ΥΨΗΛΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΜΑΓΝΗΤΙΖΟΥΝ ΤΟΥΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΥΣ

Ολοένα και περισσότεροι υποψήφιοι τα τελευταία χρόνια επιλέγουν ως δεύτερο μάθημα γενικής παιδείας τη Βιολογία. Κι αυτό γιατί το συγκεκριμένο μάθημα προσφέρεται για υψηλές επιδόσεις. Αν εξαιρέσει κανείς την τριετία 2001-2003 που καταγράφονται ποσοστά αριστούχων κάτω από το 15%, ενώ το 2002 σημειώθηκε αρνητικό ρεκόρ με το μικρότερο ποσοστό αριστούχων στην ιστορία του μαθήματος που ανήλθε στο 3,34, τα πράγματα άλλαξαν προς το καλύτερο την τελευταία τριετία. Το 2008 σημειώθηκε το υψηλότερο ποσοστό αριστούχων. Το 27,29% των υποψηφίων «σκαρφάλωσε» στο ρετιρέ της βαθμολογίας. Πέρυσι το 2011 καταγράφηκε ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά αριστούχων της τελευταίας πενταετίας, αφού το ποσοστό «έπεσε» κάτω από το ότιο του 20% προσεγγίζοντας το 18,96 %. Συνολικά, κατά μέσο όρο περίπου οι μισοί υποψήφιοι σημειώνουν πολύ καλές επιδόσεις 15-20. Από το 2003 και μετά μειώνονται αισθητά τα ποσοστά με βαθμολογία «κάτω από τη βάση». Περίπου 1 στους 3 υποψηφίους βρίσκεται σ’ αυτή τη βαθμολογική κλίμακα.

Η Βιολογία που δίνει ευκαιρίες για υψηλές βαθμολογίες σχηματίζει …αυτοδύναμη κυβέρνηση. Συγκεκριμένα το 2011 44.060 υποψήφιοι σε σύνολο 85.478 ή ποσοστό 51,6 % …ψήφισαν Βιολογία. Για πρώτη φορά το 2008 η Βιολογία εκτοπίζει από την πρώτη θέση τα Μαθηματικά και το  2009 μεγαλώνει τη διαφορά. Αν τα Μαθηματικά δεν ήταν ουσιαστικά υποχρεωτικό μάθημα για όσους υποψηφίους στρέφονται προς τα τμήματα του 5ου πεδίου, είναι βέβαιο ότι την «παράσταση νίκης» θα είχε ολοκληρωτικά η Βιολογία.

Συμπερασματικά οι πολύ καλά προετοιμασμένοι υποψήφιοι που στοχεύουν στα υψηλόβαθμα και περιζήτητα τμήματα έχουν τη δυνατότητα να βρεθούν στην κορυφή της βαθμολογικής πυραμίδας. Γενικότερα το συγκεκριμένο μάθημα προσφέρεται για υψηλές επιδόσεις.



ΠΩΣ ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ

Στο μάθημα της Βιολογίας Γενικής Παιδείας, Κατευθύνσεων και Επιλογής δίνονται στους μαθητές τέσσερα (4) θέματα που έχουν ως εξής:

~ Το πρώτο και δεύτερο θέμα αποτελούνται από ανεξάρτητες ερωτήσεις που στοχεύουν στον έλεγχο της απόκτησης γνώσεων και της δυνατότητας παρουσίασης και τεκμηρίωσης θεμάτων σχετικών με την εξεταστέα ύλη και της κατανόησης από τον μαθητή βιολογικών εννοιών, διαδικασιών ή φαινομένων.

~ Το τρίτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις που στοχεύουν στον έλεγχο της ικανότητας του μαθητή να αξιοποιεί θεωρητικές γνώσεις και δεξιότητες (ανάλυση, σύνθεση κτλ.) για την αξιολόγηση δεδομένων και την εξαγωγή συμπερασμάτων.

~ Το τέταρτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση ή ένα πρόβλημα και στοχεύει στον έλεγχο της ικανότητας του μαθητή να χρησιμοποιεί, σε συνδυασμό, γνώσεις ή δεξιότητες που απέκτησε για την επίλυσή τους. Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 25 μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.











ΠΙΝΑΚΑΣ ΚΛΙΜΑΚΩΣΗΣ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗ ΒΙΟΛΟΓΙΑ (ΓΕΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ) ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2011. ΣΥΓΡΙΣΗ ΜΕ 2010
18 -20 15 -17,9 12 – 14,910 -11,90 -9,9
2011201020112010201120102011201020112010
18,9623,1422,9621,0515,2714,878,418,2334,3932,69
ΠΗΓΗ: Γ. ΚΑΒΒΑΔΙΑΣ – Ν. ΚΑΒΒΑΔΙΑ, ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΥΠΔΒΜΘ, 2011













ΦΥΣΙΚΗ:ΓΙΑ ΕΛΑΧΙΣΤΟΥΣ ΚΑΙ «ΕΚΛΕΚΤΟΥΣ»;

Το μάθημα Φυσική Γενικής Παιδείας, το 2011 επέλεξαν μόλις 698 ή ποσοστό 0,81% υποψήφιοι έναντι 866 το 2010. Τα τελευταία χρόνια ελάχιστοι προτιμούν το συγκεκριμένο μάθημα, αφού σε ποσοστό πάνω από 98 % οι υποψήφιοι στρέφονται στη Βιολογία και τα Μαθηματικά. Οι υψηλές βαθμολογίες που εξασφαλίζουν οι υποψήφιοι και η «αβεβαιότητα» της Φυσικής είναι οι βασικοί λόγοι αυτού του …εκπαιδευτικού παράδοξου.

Παρόλο που η Φυσική επιλέγεται από ελάχιστους και … φανατικούς μερακλήδες, με αυτό το δεδομένο  τα ποσοστά αριστούχων δεν εντυπωσιάζουν. Περίπου 1 στους 4 βρέθηκαν στο …υπόγειο της βαθμολογίας το 2010!



ΟΙ «ΔΙΣΕΚΤΕΣ»ΧΡΟΝΙΕΣ

2004: Τα θέματα Φυσικής προκάλεσαν έντονες διαμαρτυρίες στους υποψηφίους και πολλές συζητήσεις μεταξύ των ειδικών. Στο 3ο ερώτημα του 2ου θέματος υπάρχει «εννοιολογική ασάφεια» σύμφωνα με την Ένωση Ελλήνων Φυσικών. Η ΕΕΦ επισημαίνει ότι το 4ο θέμα « εστιάζει περισσότερο σε μαθηματικούς υπολογισμούς παρά στη Φυσική». Πολλοί καθηγητές θεωρούν ότι το τελευταίο υποερώτημα του τελευταίου ερωτήματος είναι εκτός ύλης!

2010 :-Πολύ δύσκολα θέματα για τους ελάχιστους υποψηφίους που επιλέγουν το μάθημα με αποτέλεσμα να βρίσκονται σε μειονεκτική θέση συγκριτικά με όσους επέλεξαν διαφορετικό μάθημα.

- Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών (ΕΕΦ) θεωρεί επίσης προβληματική τη διατύπωση του Β2 του θέματος Β.Η «πλάκα» στην οποία αναφέρεται το θέμα πρέπει να έχει υπερφυσικές ιδιότητες ώστε να είναι μαύρο σώμα για μια δέσμη ακτίνων Χ και διαφανές για μια άλλη.



 ΠΩΣ ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ

Δίνονται στους μαθητές τέσσερα (4) θέματα που έχουν την παρακάτω μορφή:

~ Το πρώτο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η γνώση της θεωρίας σε όσο το δυνατόν ευρύτερη έκταση της εξεταστέας ύλης.

~ Το δεύτερο θέμα αποτελείται από ερωτήσεις, με τις οποίες ελέγχεται η κατανόηση της θεωρίας και η κριτική ικανότητα των μαθητών και συγχρόνως οι νοητικές δεξιότητες που απέκτησαν κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων δραστηριοτήτων που έγιναν στο πλαίσιο του μαθήματος.

~ Το τρίτο θέμα αποτελείται από μία άσκηση εφαρμογής της θεωρίας, η οποία απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, θεωριών, τύπων, νόμων και αρχών. Η άσκηση μπορεί να αναλύεται σε επιμέρους ερωτήματα.

~ Το τέταρτο θέμα αποτελείται από ένα πρόβλημα ή μία άσκηση, που απαιτούν ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάπτυξη στρατηγικής για τη διαδικασία επίλυσής του. Το πρόβλημα αυτό ή η άσκηση μπορεί να αναλύονται σε επιμέρους ερωτήματα. Η βαθμολογία κατανέμεται ανά είκοσι πέντε (25) μονάδες στο καθένα από τα τέσσερα θέματα.











ΠΙΝΑΚΑΣ ΚΛΙΜΑΚΩΣΗΣ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ (ΓΕΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ) ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2011. ΣΥΓΡΙΣΗ ΜΕ 2010
18 -20 15 -17,9 12 – 14,910 -11,90 -9,9
2011201020112010201120102011201020112010
47,2736,8321,221,711,0311,435,736,6914,7523,32
ΠΗΓΗ: Γ. ΚΑΒΒΑΔΙΑΣ – Ν. ΚΑΒΒΑΔΙΑ, ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΥΠΔΒΜΘ, 2011













ΙΣΤΟΡΙΑ:ΜΟΛΙΣ 600 ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ!

Η ιστορία ως μάθημα Γενικής Παιδείας επιλέχτηκε από μόλις 601 υποψηφίους ή ποσοστό 0,70 % και δεν προσφέρεται για υψηλές επιδόσεις. Παραμένει ανεξιχνίαστο πώς υπάρχουν, έστω και τόσο ελάχιστοι υποψήφιοι που επιλέγουν ένα μάθημα με μονοψήφια ποσοστά αριστούχων και με ποσοστά αποτυχίας πάνω από 61% (Βλ. πίνακα).



ΟΙ «ΔΙΣΕΚΤΕΣ» ΧΡΟΝΙΕΣ

2003:  Στην ερώτηση Α.2.2. του τύπου σωστό- λάθος με διατύπωση «Ο νόμος της Επιδαύρου κατήργησε τις τοπικές και περιφερειακές εξουσίες» αποδεικνυόταν ως «σωστό» από την Επιτροπή, αλλά το βιβλίο Ιστορίας γράφει ότι η «Εθνοσυνέλευση της Επιδαύρου κατήργησε τις τοπικές και περιφερειακές εξουσίες». Η επιτροπή με οδηγία της ζητά να θεωρηθούν ως σωστές και οι δυο απαντήσεις («λάθος»/ «σωστό») προκειμένου να μην αδικηθεί κανείς.

Αμφισβητήσεις και διαφωνίες προκύπτουν στο θέμα Β2 που αφορούσε τον Ε. Βενιζέλο και τις εκλογές του 1920, αφού αρκετοί φιλόλογοι υποστηρίζουν ότι η απάντηση βρίσκεται αποκλειστικά στη σελίδα 86 του βιβλίου, ενώ η Επιτροπή αναφέρει ότι εκτείνεται στις σελίδες 84-86.

2009:- Η Β2 σύμφωνα με την ΠΕΦ « συνδέεται με μια ιστορική εξήγηση που εμπεριέχει πολλά στοιχεία υποκειμενικότητας».



ΠΩΣ ΕΞΕΤΑΖΕΤΑΙ

Εξετάζεται με συνδυασμό ερωτήσεων, οι οποίες ταξινομούνται σε δύο ομάδες.

~ Στην πρώτη ομάδα περιλαμβάνονται δύο θέματα που μπορούν να αναλύονται σε ερωτήσεις με τις οποίες ελέγχονται οι ιστορικές γνώσεις των μαθητών (ιστορικές έννοιες, ιστορικά γεγονότα, χρονολογίες, δράση ιστορικών προσώπων, κοινωνικά, οικονομικά, πολιτικά και πολιτιστικά φαινόμενα, κτλ) και η κατανόησή τους.

~ Στη δεύτερη ομάδα περιλαμβάνονται δύο (2) τουλάχιστον θέματα που απαιτούν σύνθεση ιστορικών γνώσεων και κριτική ικανότητα (αξιολογήσεις ιστορικών γεγονότων ή ιστορικών προσώπων, ανάλυση αιτιών ή συνθηκών που συντέλεσαν στη διαμόρφωση και εξέλιξη σημαντικών ιστορικών φαινομένων κτλ). Στην περίπτωση αυτή μπορούν να χρησιμοποιούνται και ερωτήσεις επεξεργασίας ιστορικού υλικού, το οποίο δίδεται στους μαθητές σε φωτοτυπία. Το υλικό αυτό αφορά γραπτές ιστορικές πηγές, εικαστικά έργα, χάρτες, διαγράμματα, κτλ. που χρησιμοποιούνται ως αποδεικτικά στοιχεία ή ως μέσα άντλησης στοιχείων για την εξαγωγή ιστορικών συμπερασμάτων. Η βαθμολογία κατανέμεται κατά 50% σε καθεμιά από τις ομάδες αυτές. Η κατανομή της βαθμολογίας στις ερωτήσεις κάθε ομάδας, μπορεί να διαφοροποιείται ανάλογα με τον βαθμό δυσκολίας σε καθεμία από αυτές, η οποία καθορίζεται κατά τη διατύπωση των θεμάτων και ανακοινώνεται στους μαθητές γραπτώς.

ΠΙΝΑΚΑΣ ΚΛΙΜΑΚΩΣΗΣ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ  (ΓΕΝ. ΠΑΙΔΕΙΑΣ) ΣΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2011. ΣΥΓΡΙΣΗ ΜΕ 2010
18 -20 15 -17,9 12 – 14,910 -11,90 -9,9
2011201020112010201120102011201020112010
7,324,511,819,512,31147,328,3361,2213,66
ΠΗΓΗ: Γ. ΚΑΒΒΑΔΙΑΣ – Ν. ΚΑΒΒΑΔΙΑ, ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΥΠΔΒΜΘ, 2011

Του Γιώργου Καββαδία, gkavadias.blogspot.com

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΕΚΘΕΣΗΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ 2012 Γ ΓΕΛ


ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ Γ ΓΕΛ
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Α. ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η συγγραφέας αναφέρεται στην αρχαιοελληνική τέχνη και τη διαχρονική αξία της,
μια τέχνη με οικονομικά μηνύματα που μετουσιώνει την ύλη σε πνευματικές αξίες,
πανανθρώπινες και θεόπνευστες.  Έτσι το αρχαίο πνεύμα μεταφέρει τις αξίες της
κοινωνικότητας, της συνεργασίας και της αλληλεγγύης στην πόλη που διέπεται από
τις αρχές της δημοκρατίας,  αρχές που συμβολίζουν τα αρχαία αγάλματα.  Η
απομάκρυνση του ανθρώπου από τη φύση και η κοινωνικοποίηση που εκφράζεται
από την αρχαιοελληνική τέχνη που διδάσκει μέσα από τα αγάλματα, μαθήματα ζωής.
Η τέχνη, λοιπόν, φέρει κοντά τον άνθρωπο με το θείο και το τέλειο και για αυτό θα
είναι πάντα διαχρονική και θα εμπνέει πνευματικές αρχές και αξίες.
106 λέξεις

Β1 
Τα μηνύματα της αρχαιοελληνικής τέχνης είναι πάντα επίκαιρα και διαχρονικά.  Η
τέχνη των αρχαίων μνημείων με τις βασικές αρχές και αξίες που τη διαποτίζουν, όπως
το ιδεώδες της δημοκρατίας, λειτουργεί ως έμπνευση για το σύγχρονο άνθρωπο. Τον
βοηθάει να ανταπεξέλθει στις δυσκολίες και τις ζοφερές καταστάσεις που βιώνει
σήμερα και τον διδάσκει ηθικές αρχές και αξίες που διευρύνουν το πνεύμα του. Άρα,
η αρχαία τέχνη λειτουργεί ως φάρος έμπνευσης για το σύγχρονο άνθρωπο.
73 λέξεις

Β2 
α) Τρόποι πειθούς :
 Επίκληση στη λογική με επιχειρήματα,  όπως  «Να γιατί η αρχαία τέχνη θα
μένει…... δηλαδή τη δημιουργία ελευθερίας»
 Επίκληση στο συναίσθημα με μεταφορική χρήση της γλώσσας  (συγκινησιακά
φορτισμένες λέξεις), όπως «Δάμασε η ελληνική τέχνη το ζώο … … το τέλειο»
β) 1η §:  «Το ελληνικό πλαστικό κατόρθωμα …… να δαμάσει το πάθος και τη μοίρα»
    2η §: «… καθαγιάζει και αγλαΐζει τους χώρους της πόλης»
 «… όπως την ονειρευόταν η νεογέννητη δημοκρατία»
    3η §: «Μαρτυρεί για τα λεγόμενα μεν …… του αρχαίου κούρου»

Β3 
α)   επίτευγμα  : κατόρθωμα
δαμάσει  : χαλιναγωγήσει
μετάβαση  : πέρασμα
πληρότητα  : ολοκλήρωση
ουσιώδες  : σημαντικό
β)  έλλογη  : άλογη
κοντά  : μακριά
συνοπτικό  : εκτενές
φυσικής  : τεχνητής
αιχμαλωτίσει  : απελευθερώσει                  

Β4
α) Ενεργητική σύνταξη 
Μετατροπή  : Διαγράφονται από τον τεχνίτη τα πλαίσια μιας πάντα ευνοούμενης και
ισορροπημένης πολιτείας
β) Ενεργητική σύνταξη
Μετατροπή  : Δαμάστηκε το ζώο απ’ την ελληνική τέχνη πριν ανακαλυφθεί ο τέλειος
άνθρωπος

Γ. ΕΚΘΕΣΗ
Πρόλογος :
Κυρίες και κύριοι, 
Πόσοι από εμάς δεν έχουμε αισθανθεί δέος αντικρίζοντας τη θέα του
Παρθενώνα, περπατώντας στα σοκάκια του Θησείου;  Πόσοι από εμάς θέλοντας να
απομακρυνθούμε από τη ρουτίνα της καθημερινότητας δεν έχουμε αφεθεί στη μαγεία
της μουσικής; Ή πόσοι από εμάς δεν έχουμε εντυπωσιαστεί  από την ερμηνεία ενός
ηθοποιού σε μία θεατρική παράσταση;  Φαντάζομαι πολλοί!  Με αφορμή αυτά τα
καθημερινά παραδείγματα που έχουμε ζήσει, χαίρομαι που βρίσκομαι σήμερα κοντά
σας και μου δίνεται η ευκαιρία να σας μιλήσω για την τέχνη. Θα ήθελα, λοιπόν, να
επικεντρωθώ στην προσφορά της τέχνης στη νέα γενιά όπως,  επίσης,  να σας
παραθέσω κάποιους τρόπους που ίσως θα μπορούσε το σχολείο να φέρει τους νέους
κοντά στην τέχνη.

Προσφορά :
 Απομακρύνει το νέο από τον υλικό ευδαιμονισμό και τον διδάσκει βασικές
πνευματικές αξίες.
 Καταπολεμά τον εγωκεντρισμό,  τον ατομισμό και τον ανταγωνισμό,  αφού
διδάσκει αρχές συλλογικότητας και προσφοράς στο κοινωνικό σύνολο
 Προσφέρει εποικοδομητικό χρόνο καθώς οι νέοι μυούνται στην πραγματική
ψυχαγωγία, μακριά από τη φθηνή διασκέδαση και τον πλασματικό κόσμο της
οθόνης.
 Βοηθά στην καταπολέμηση του εθισμού από τις σελίδες της κοινωνικής
δικτύωσης
 Καλλιεργεί την καλαισθησία και τις ιδιαίτερες κλίσεις των νέων
 Προβάλλει σωστά ιδανικά, αξίες διαχρονικές
 Ενισχύει το δημοκρατικό πολίτευμα
 Προσφέρει ουσιαστική ανθρωπιστική παιδεία με βασικές αρχές

Λύσεις :
 Διοργάνωση εκδηλώσεων με καλλιτεχνικό περιεχόμενο
 Παρακολούθηση σεμιναρίων
 Πρόσκληση καλλιτεχνών από κάθε τομέα στο σχολείο
 Διαγωνισμοί ζωγραφικής, ποίησης, πεζογραφίας
 Μαθήματα καλλιτεχνικών που γίνονται ουσιαστικά και όχι ως αγγαρεία
 Ανάπτυξη της καλαισθησίας με καλλιτεχνικές ενασχολήσεις
 Επισκέψεις σε μουσεία και χώρους τέχνης                  
 Συχνή επαφή με τους γονείς για να ανακαλύπτονται και να ενισχύονται οι
καλλιτεχνικές δεξιότητες των παιδιών
 Προβολή ταινιών, οργάνωση συναυλιών

Επίλογος :
Φίλοι μου,  ελπίζω να σας βοήθησα να συνειδητοποιήσετε ότι η τέχνη επιτελεί
ουσιαστικό ρόλο στη ζωή μας και ιδιαίτερα στη νέα γενιά. Για αυτό, ας την κάνουμε
κομμάτι της καθημερινότητάς μας κι ας πυκνώσουν οι επισκέψεις στον Παρθενώνα
και η απόλαυση της μαγείας της μουσικής.
Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας