Κυριακή 3 Ιουνίου 2012


ΑΡΒΕΛΕΡ: ΔΕΝ ΕΙΣΤΕ ΚΑΛΑ!
 Δεν είστε καλά... Δεν υπάρχει αντίστοιχο προηγούμενο για την τελευταία τουλάχιστον δεκαετία μιας τόσο πλημμελούς λειτουργίας στην επιτροπή των πανελλήνιων εξετάσεων. Τόσα και τέτοιου μεγέθους λάθη δεν έχουν παρατηρηθεί.
Τόση προχειρότητα και ανευθυνότητα δεν έχουν προηγούμενο. Αναρωτιέμαι: έχουν συνειδητοποιήσει όλα τα μέλη της εν λόγω Επιτροπής τπ σπουδαιότητα και το ρόλο των εξετάσεων. Θεωρώ ότι τα μέλη της Επιτροπής γνωρίζουν πολύ καλά ότι η συμμετοχή σε αυτή τη διαδικασία είναι μέγιστη τιμή. Οφείλουν να γνωρίζουν επίσης ότι σε αυτές τις Εξετάσεις δεν επιτρέπονται τα λάθη για συγκεκριμένους λόγους και κυρίως γιατί αυτά τα λάθη δεν διορθώνονται. Οφείλουν να γνωρίζουν ότι η ποιότητα των θεμάτων καθορίζει το ποιοι υποψήφιοι θα εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στοιχείο που επίσης προσδιορίζει σε σημαντικό βαθμό την επαγγελματική εξέλιξη. Οφείλουν να γνωρίζουν ότι το καθήκον τους είναι ιερό, ότι απαιτεί αφοσίωση και υπευθυνότητα.
Εν αρχή υπήρξε το ζήτημα στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας . Εδώ οι υπεύθυνοι θεώρησαν αναγκαίο να θέσουν ένα θέμα ακαδημαϊκού χαρακτήρα με φοβερά στοχαστικό περιεχόμενο, με έντονα συμβολικά σχήματα και με ιδιαίτερα γενικευμένη αφαιρετική σκέψη σε μαθητές αγνοώντας το σκοπό των εισαγωγικών εξετάσεων, το επιστημονικό, εκπαιδευτικό και παιδαγωγικό περιεχόμενο των λυκείων. Η ίδια η κ. Αρβελέρ έμεινε έκπληκτη για την επιλογή της Επιτροπής θεωρώντας ότι το κείμενο ακατάλληλο γι' αυτό το σκοπό. Η χαρακτηριστική της φράση: Δεν είστε καλά... είναι επωδός της αυθαιρεσίας της Επιτροπής.
Δεν πρόλαβε καν να κοπάσει η αγωνία των μαθητών και η ανησυχία των γονέων τους για το προαναφερθέν μάθημα και εκεί που περιμέναμε ότι θα επιδεικνυόταν περισσότερη υπευθυνότητα και ορθολογική αντίληψη ήλθε και δεύτερο πρόβλημα με τα θέματα της Φυσικής. Εδώ τα πράγματα ήταν ακόμα πιο ακραία. Δόθηκε θέμα με λανθασμένη διατύπωση. Η σύγχυση στους υποψήφιους ήταν μεγάλη. Όσοι μαθητές αγκιστρώθηκαν περισσότερο χρόνο στο λανθασμένο θέμα ή εκνευρίστηκαν από τη ασάφειά του ουσιαστικά βρέθηκαν εκτός δυνατότητας απαντήσεων. Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών χαρακτήρισε το θέμα Γ4 επιστημονικά λανθασμένο και ότι τα θέματα ήταν για διαγωνισμό ταλέντων φυσικής και η διαβάθμιση στην βαθμολογία και δεν ανταποκρίνεται στον σκοπό της, δηλαδή την εισαγωγή των μαθητών ανάλογα με το επίπεδο τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Αναρωτιέμαι μήπως τα μέλη της Επιτροπής θεώρησαν ότι έτσι δείχνουν την επιστημοσύνη τους, ότι ανεβάζουν το επίπεδο των μαθητών θέτοντας τέτοια θέματα, ότι προάγουν την πανεπιστημιακή εκπαίδευση βάζοντας υψηλά προαπαιτούμενα. Οι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Επιτροπής άραγε δεν έχουν άποψη. Δεν έχουν αξιολογική δυνατότητα των στοιχείων του λυκείου και του μαθησιακού επιπέδου των μαθητών που διδάσκουν. Οι εκπαιδευτικοί της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης άραγε έχουν την αίσθηση ότι καλλιεργούν το επιστημονικό status των υποψηφίων ή το προσωπικό τους prestige συνδεόμενοι συγκυριακά με ένα κείμενο μεγάλης διανοητικής εμβέλειας.
Οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί συνολικά αντιλαμβάνονται ότι ο ρόλος τους είναι να θέσουν θέματα που να αντιστοιχούν στο μορφωτικό δυναμικό του λυκείου. Η Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων απέστειλε οδηγία στα Βαθμολογικά Κέντρα για τη βαθμολόγηση στο μάθημα της Φυσικής, στην οποία αναφέρει: Στο Γ4 ερώτημα παρατηρήθηκε ότι είναι ελλιπής η διατύπωσή του. Κατόπιν τούτου, το ερώτημα Γ4 ακυρώνεται και οι αντίστοιχες μονάδες ανακατανέμονται στα υπόλοιπα ερωτήματα Γι, Γ2 και Γ3 του θέματος . Η δε Επιτροπή ουδόλως απολογείται, ωσάν η ίδια να μην έχει καμιά συμμετοχή στο πρόβλημα.
Τόσο απλά, τόσο ανεύθυνα...
Μήπως με αυτή τη ρύθμιση θεωρούν ότι διορθώνουν το πρόβλημα Έχουν τα μέλη της Επιτροπής σκεφθεί τι επιπτώσεις προκάλε σαν στους υποψηφίους Και όλα αυτά συμβαίνουν σε μια τέτοια περίοδο γενικευμένης κρίσης, όπου όλο και περισσότεροι μαθητές έχουν όλο και λιγότερη δυνατότητα άρτιας προετοιμασίας για τους ευνόητους οικονομικούς λόγους! Αλλά και το Υπουργείο Παιδείας δεν είναι άμοιρο ευθυνών, όπως βιάστηκε να αυτοπροσδιοριστεί.
Η Κεντρική Επιτροπή σαφώς και είναι ανεξάρτητη στη λειτουργία της και φυσικά και στην επιλογή των θεμάτων. Αλλά δεν βρέθηκε εκεί τυχαία. Είναι επιλογή της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Επομένως, το αν η Επιτροπή είναι η κατάλληλη ή όχι, βαραίνει ευθέως το Υπουργείο. Και το λάθος έγινε στο ότι αντικαταστάθηκαν πολλά έμπειρα στελέχη γΓ αυτή την πολύ δύσκολη και άκρως υπεύθυνη αποστολή των Πανελλήνιων Εξετάσεων. Με βάση αυτό το δεδομένο, θα έπρεπε η ηγεσία του Υπουργείου να είχε άλλη στάση και συμπεριφορά! Εκτός αν στις ημέρες μας έχει εκλείψει κάθε στοιχείο ορθολογισμού...  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου